Let´s dance - fantastiskt bra


Jag är riktigt imponerad av kvällens premiäravsnitt av Let´s dance - TV4 har överträffat sig själv denna säsong. Deltagarna i år är resultatet av en riktigt bra "casting" av TV4-produktionen.
Men, vad är det som gör Let´s dance så bra?

Min analys är att det beror på att TV4 har lyckats med att överföra maximala mängder exformation till mig som tittare via den information som sänds fredagskvällar via TV-rutan kl. 20.00 på TV4. Exformation handlar ju om att sålla bort överflödig information för att bara behålla den information som aktiverar tänkt exformation hos tittarna. Alltså är det Let´s dance produktionsteam som är de som producerar exformation via de produktionsmöten de har inför varje säsong & program där de beslutar hur programet ska utformas och när det ska sändas.

Hur skapar då TV4 exformation via programmet Let´s dance?

* Valet av deltagare; genom att välja personer med en personlighet som appelerar till oss tittare på ett djupare plan så aktiveras en mängd "känslor" hos oss tittare utifrån våra erfarenheter av dessa personer sedan tidigare. För mig så är Peter Sauk och Peter Wahlbeck stora komiker-favoriter, Agneta Sjödin är en TV-personlighet som jag är "uppvuxen med", Gudrun har jag en mer splittrad relation till, Elin Kling (den stora mode-bloggaren) beundrar jag för att hon har lyckats profilera sig så oerhört väl i dagens "mediavärld", Rabih är en stor personlighet från Idol-2009, Mattias en gammal Idol-favorit numera i EMD, Marcus Birro en proffstyckare som jag uppskattar, Claudia en skådespelare som har "vuxit upp" och överraskar, Victoria Svensson en av de mer kända svenska fotbollsdamerna (jo, jag är fotbollsintresserad), Molly Sandén är en söt Melodifestival-tjej & slutligen Willy, tja, han har jag egentligen inte stött på tidigare men han dominerade ju fullständigt på scenen. Sammanfattningsvis ett lysande gäng!
* Valet av proffsdansare; det finns ju ett antal dansare som vi lärt känna under åren som både är snygga, roliga och enormt duktiga. Ta exempelvis Helena, Daniel, Maria, Tobias - de är ju stjärnor! När vi ser dem så aktiveras en massa "positiva minnen" från tidigare år som adderas till det de gör i år.
* Valet av programledare; David Hellenius och Jessica Almenäs - vilket par! Snygga, roliga och med otrolig känsla för vad som är "rätt nivå" - hela tiden i direktsändning. Imponerande. Jag känner mig hela tiden trygg i deras sällskap och vet redan när de visar sig i bild att det de ska säga kommer att bli bra - då blir det bra TV.
* Valet av jury; Tony Irving och hans gäng - vi känner dem nu och vi har alla någon favorit av dem. När Tony börjar snacka om männens "rumpa" - då aktiveras en känsla kopplad till minnet av alla hans kommentarer de tidigare åren.
* Rekvisitan; Orkestern är lysande, låtvalet är säkert enormt genmomtänkt för att aktivera en positiv sinnesstämning hos oss tittare, kläderna är tjusiga (för de som gillar kläder och mode) och lokalerna är passande.
* Webplatsen på TV4.se; genomarbetat med videofilmer på danserna, olika reportage före och efter, bloggar för varje deltagare, senaste tweetsen om Let´s dance, artiklar om deltagarna och juryn, Let´s dance-spelet osv osv. All denna information är paketerad på ett sätt som gör att det också produceras exformation som aktiveras hos oss tittare och därmed skapar ett extra upplevt värde.
* Röstningen via SMS och telefon; genom att få oss tittare att bli delaktiga i valet av vem som ska få stanna kvar till nästa vecka så har man skapat en interaktivitet i kommunikationen som aktiverar en känsla av upphetsning och engagemang hos oss tittare. Jag brukar inte rösta, men på Idol-Tove röstade jag riktigt många gånger ...
* Reklampauserna; bidrar till en helhetsupplevelse där man får en möjlighet att "slappna av" och bli påverkade/inspirerade till olika inköp ;-) Jag brukar slå över till På spåret eller motsvarande program under denna tid, vilket faktiskt bidrar till ett adderat värde för mig som tittare - tveksamt om någon exformation är inblandad i denna process.
Summering - en riktigt bra fredagskväll i TV-soffan!
Förresten så anser jag att Venedig är den stad som kommunicerar mest exformation till mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering