Att informera ditt omedvetna jag

- Vad tusan, har de stängt av vägen till Sturup! Hur har de nu tänkt sig att jag ska köra för att komma till flyget!
För nåt år sedan nu så byggde man en rondell på vägen från Svedala mot Ystad för att underlätta för oss som skulle svänga av till Sturup. Under en kort period så var då denna väg helt avstängd och man blev dirigerad att svänga av motorvägen redan i Svedala för att ta en annan väg till Sturup.


Den vintermorgonen när mitt omedvetna jag på autopilot körde mot Sturup såg jag inga skyltar. Jag blev riktigt förbannad på Vägverket som inte hade vett att informera mig om att de hade stängt av vägen. Jag fick köra tillbaka till Svedala och köra den omväg som rekommenderades. Jag hann dock precis i tid för att komma med flyget.

Vad jag märkte gången därpå var att de satt upp gigantiska oranga skyltar längs med motorvägen i god tid innan Svedala. "Vägen avstängd mot Sturup - sväng av vänster i Svedala". Jag fick också höra att man hade informerat i Sydsvenskan med stora annonser samt att någon vänlig själ hade lagt ut informationsblad i fikarummet på jobbet. Inget av detta hade jag noterat.

Vad kan man lära sig av denna historia?

Om du ska informera någon om en förändring där denna person är omedvetet kompetent (typ kring hur man förflyttar sig via "autopiloten" från hemmet till Sturup på 35 minuter) måste du vara listig. Kommunikationen måste vara sådan att informationen når fram till mottagarna. Du måste alltså komma på ett sätt att "tränga dig igenom autopiloten" för att överhuvudtaget få access till personen.
Det är inte lätt att informera det omedvetna jaget ...

För övrigt så anser jag att du bör köpa dig en inomhusfontän - se det som ett konstverk eller en prydnadssak som dessutom skapar ett behagligt bakgrundsljud.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering