Att blogga eller inte blogga?


... är det frågan?

Nej, jag tror frågan är:
- Hur väljer jag som individ att nyttja de möjligheter till kommunikation som finns idag via olika sociala media?

Grundfrågan är däremot fortfarande:
- Att vara eller inte vara ...

Jag har valt att blogga. Anledningen till det är att jag via bloggen har funnit ett uttryck för att kommunicera mina personliga reflektioner samt delge alla som är intresserade min summering av min kunskap inom ett område av livet. Området jag valt är kommunikation, information, exformation, ledarskap, psykologi, internet, intuition ... bara för att göra någon avgränsning. Men, jag gillar inte avgränsningar så jag tillåter mig att skriva om annat också ... t ex musik.

Jag har nyligen kommit fram till att ett starkt skäl till varför jag lägger tid på att blogga är att jag då befinner mig i Flow. Enligt boken "Flow, ledarskap och arbetsglädje" skriven av Mihaly Csikszentmihalyi (summerad i Kontentan #202) så är Flow ett tillstånd "då man blir så uppfylld av det man gör att man glömmer bort sig själv". I boken finns ett antal komponenter beskrivna för att man ska uppnå Flow. De överensstämmer väldigt väl med mig i mitt bloggande:
  • jag vet vad jag vill uppnå och fokuserar på nästa steg för att få klart ett blogginlägg

  • jag får omedelbar återkoppling - när ett inlägg är publicerat vet jag att det finns tillgängligt för alla som har tillgång till internet

  • jag känner att uppgiften är svår med genomförbar. Jag vet aldrig i förväg exakt vad jag ska skriva men sätter mig vid Blogger då jag har en idé eller ett utkast att utgå ifrån

  • jag är djupt koncentrerad. På kvällstid (mellan 22-24) så är det tyst i huset och jag själv är i mitt esse ...

  • jag fångas i nuet. Japp ...

  • Jag känner att jag har kontroll över situationen - både avseende hur jag editerar text, laddar upp foto och länkar in klipp till YouTube. Det räcker bra för mig ...

  • Jag förlorar känslan för tiden, ofta blir jag förvånad över vad klockan blivit innan jag blir klar ...

  • Jag glömmer bort mig själv och blir helt uppslukad av att få till ett bra blogginlägg - efteråt är jag nöjd vilket stärker självkänslan.
Mihaly skriver i sin bok: "En uppgift som skapar Flow är värd att utföra för sin egen skull. Vi förväntar oss inte någon ersättning eller beröm. Vi utför den för att vi älskar att göra det. Uppgiften är sitt eget mål."
Givetvis tycker jag det är kul att få återkoppling på mina blogginlägg och också att det är spännande att veta att andra läser det jag skriver, men för mig handlar bloggande primärt om att ha hittat ett sätt att kommunicera på där jag upplever Flow ... fräckt! Allt annat är en bonus ...
Avslutar för en gångs skull inte med ett YouTube klipp och inga inomhusfontäner heller ...

Köp Flow-boken på Bokus eller Adlibris

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering