Förtroligt samtal - Desigual


- "Jag har aldrig sagt detta till någon förut. Jag blev själv förvånad att jag valde att berätta detta för dig."


Så uttryckte sig Mrs XX efter ett förtroligt samtal som utspelade sig på restaurang igår kväll.
Bakgrunden var att jag och Mrs XX varit på kurs denna dag och på kvällen valt att äta middag tillsammans. Efter att ha reflekterat över dagens nya och nygamla kunskaper, såsom MeWeUs och Myers-Briggs Type Indicators så kom vi att prata om våra roller som föräldrar. Efter ett tag så öppnade sig Mrs XX & började prata om sina personliga utmaningar & tuffa konflikter med sin tonårsdotter. Något oväntat även för henne själv uppenbarligen.

* Varför blev det så?
Ett skäl som Mrs XX själv hävdade var att tiden var mogen för henne själv utifrån den tid det tar att hantera en svår konflikt/förändring som inträffar i ens liv (se bild Kubler-Ross förnekelse modell ovan). Hon hade varit igenom hela processen ( chock / förnekelse / ilska / förhandling / depression) och slutligen kommit till nån form av acceptans avseende sakernas tillstånd - nu var tiden äntligen inne att berätta för någon utomstående.
* Varför jag?
Jag vill gärna tro att jag utstrålar nån form av empatisk förståelse och att jag dessutom i mina bästa stunder har förmågan att kunna aktivt lyssna på någons berättelse. Möjligen handlade det dessutom om att jag är otroligt attraktiv.
* Hur upplevde jag det?
Jag var rätt fascinerad över att vi hamnade i ett såpass djupt samtal utan att vi egentligen kände varandra. Man kan också använda sig att uttrycket Flow - tiden stannade och 2,5 timme senare undrade vi båda var tiden hade tagit vägen ... Detta är ett rätt lyxigt tillstånd att befinna sig i ...
* Lärdom?
Ta vara på möjligheten att fånga dagen och våga beröra eller bli berörd av en annan människa.
För övrigt så gillar jag verkligen hur klädmärket Desigual väljer att kommunicera via sina kläder:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering