Mitt första år som bloggare


Jag har nu varit bloggare i ett år (och tre dagar). Starten av denna blogg var den 8 november 2009 - första inlägget handlade om bakgrunden till bloggen - ordet exformation och företaget Google.

I början var det lite trevande, många inlägg kring begreppet exformation och dess koppling till olika typer av kommunikation men också inlägg om intuition och medvetandets bandbredd. December var en ganska bra månad med inlägg om exformation & design på KTH, exformation i musik (Baz och Colbie/Mauro, i mail, i sociala medier samt avslutningsvis i julkort (extrakt nedan):
Julkorten är för mig ett bra exempel på att kommunikation är något som förekommer mellan två personers "hjärnor", där informationen endast syftar till att vara budbäraren av det egentliga budskapet - exformationen - vilken delas av två personer som har ett gemensamt sammanhang(shared context).
Efter de första månaderna har det rullat på av bara farten. Bloggen har vuxit - länkar har lagts till, Google Adsense reklam har konfigurerats, Tvitter inläggen har inkluderats, videofilmer (ledarskap och musikvideos) har kommit till ... mer om detta i kommande inlägg.
Hur har jag då lyckats skapa närvaro på internet via ordet exformation? Via Google search (jmf resultat i December 2009) så får man idag fram följande resultat:
  • Webben: Bloggen Hedin Exformation hamnar på 5:e plats, Exformation webshop på plats 12 ;-)

  • Bilder: Bl a en snygg bild på en herr Hedin i keps - fotot verkar taget i Venedig

  • Videor: Exformation Magic7 2blog på plats 2, min urproffsiga inomhusfontänvideo på plats 8

  • Kartor: Här finns jag inte med - nåt att fundera på!

  • Nyheter: Inga resultat - märkligt.
Nåväl - rätt OK resultat. Mitt fokus har ju varit att lära mig mer om själva bloggandet och om ämnet exformation (kommunikation/psykologi/ledarskap/intuition/information/internet) så ur det perspektivet är jag riktigt nöjd (på gränsen till lycklig) med året "år Ett".

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering