Mauro Scocco - the one and only...

Mauro Scocco's nya platta "Musik för nyskilda" är inte fantastisk. Den är ganska tam. Men tycker man som jag att Mauro Scocco (Ratata) är världens genom tiderna bäste artist så klart att skivan är helt underbar ändå. Det känns som att Mauro inte riktigt har bestämt sig för vad han vill med sitt musikskapande just nu. Låtarna är ganska olika, men ändå finns det inget direkt nytt. Texterna är stundtals geniala, som vanligt, i all sin enkelhet. Harmonierna känns också igen för det mesta. Jag kan tänka mig att de som inte kontinuerligt har lyssnat på Mauro sen 80-talet, kan uppleva låtarna och texterna som väldigt banala.

Adrenalin: MMMM
Bra tryck, synthnostalgi

Jag kraschade ut i Barcelona
jag var där för att fylla år
ibland slutar man på topplistan
ibland utsträckt på en bår

En döende sort: MMMM
Lite Ratatanostalgi

Du vet
vi är en döende sort
som ännu vågar drömma
oss längre och längre bort

Dåligt väder: MM
Märklig låt, med dubbeltydlig text ...

Dåligt väder
på väg in
ett lågtryck närmar sig
hjärtat mitt

Mina tonårsvintrar: MMM
Nostalgisk text - OK popdänga

Jag såg dig i julas
vi sa vi skulle höras
det är väl sånt man säger
vad ska man göra

Ensam kvar i stan: MM
Sorglig sång ...

Ensam kvar  i stan
alla andra har åkt
ensam på min balkong
bara tv´n som står på

Hela mitt liv: MMMM
Now we are talking...

om allt bara är en dröm
väck mig inte nu
För hela mitt liv
har jag väntat på nån som du

IN I DJUNGELN IGEN: MMM
Lite funkigare låt... fantastisk text ;-)

Jag borde verkligen veta bättre
älskling vad sa du att du hette

Jagar en skugga: MMMM
Coolt bakgrundsriff... suggestiv

Jag tar en taxi
ner på stan
nån hade sett nåt
hon satt i en bar

Julkort från New York: MM
Tja, märklig låt... märklig text

Jag behöver verkligen ett bad
och ett par nya skor
och som saken nu har blivit
åxå någonstans att bo

LILLA STJÄRNA: MM
Lite Eldkvarnsvarning ...

Lilla stjärna
en dag blir du stor
men ingen brådska dit
Lilla stjärna

Lidingövägen: MM
Blues-munspel och ifrågasättande av drömmar

Vad ser du min älskling
när du ser allt det här
vilka ska vi förvandlas till
 i denna idyllisk atmosfär
Säg mig... så att jag kan förstå

Bröllop på havets botten: MMM
Enkel låt med udda harmonier

Du var alltid rädd för mörkret
vi skrattade åt det då
och du sa jag var rädd för ljuset
det kunde jag aldrig förstå

Jag saknar oss: MMMM+
Visst är det vackert ...

Jag saknar oss
saknar dom vi va
den där tron på att allt
kommer bli som det ska
Jag saknar oss
dom där två på bilden
säg vart tog dom vägen
hur kunde dom gå vilse
Jag saknar oss

Tack Mauro, för att du berör. Avslutar med den småtråkiga musikvideon av "Jag saknar oss" från YouTube:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering