the Speed of Trust, part2

Jag har precis läst Kontentan #329, som heter "The speed of trust - The one thing that changes everything", skriven av Stephen M.R. Covey, son till legenden Stephen R Covey (författaren till Seven habits of highly effective people).

Här följer min exformativa summering av denna Kontentan:
Boken handlar om hur misstro sinkar beslut, förpestar kontakter och relationer medan förtroende minskar friktionen och får hjulen att gå snabbare. Boken börjar med att förklara att "högt förtroende gör det mesta mycket eklare".
Jim Burke, f.d. ordförande och vd i Johnson o Johnson citeras:
Du lyckas inte utan förtroende. Begreppet förtroende inbegriper nästan allt du kan sträva efter för att lyckas. Ingen relation fungerar utan förtroende, det må vara ett äktenskap, en vänskap eller en social kontakt. I det långa loppet gäller det också företag, inte minst de som gör affärer med allmänheten.

Boken svarar på frågan: Har tillit någon ekonomisk betydelse?
Ja, tilliten styr hur snabbt något blir gjort och vad det kostar. När tilliten ökar, går hastigheten upp och kostnaden ner. När den minskar, går hastigheten ner och kostnaden upp (se tidigare inlägg).

Fundera på frågan: Litar du på din chef?
Några stora företag har funnit att svaret på den frågan säger mer än svaret på någon annan om hur gruppen och organisationen kommer att prestera.

Förtroende för dig som person bygger på två faktorer: din karaktär och din kompetens. I din karaktär ligger bland annat din integritet, dina motiv och dina avsikter. Din kompetens innefattar dina förmågor, färdigheter, resultat och meriter.
Det gäller inte bara att göra det rätta. Det gäller också att få det gjort.

Du kan påverka tilliten i alla dina relationer, genom att arbeta inifrån och ut och att få tilliten att sprida sig som ringar på vattnet; självtilliten, tilliten i dina relationer, förtroendet i organisationer, förtroendet på marknaden och slutligen förtroendet i samhället.

Ställ dig frågan: Litar jag på mig själv? Är jag en som andra kan lita på?
Trovärdigheten, din egen liksom din organisations, styrs av fyra faktorer:
  1. Integriteten, som är mer än ärlighet. Det är också att handla efter din övertygelse, vara konsekvent utåt och inåt och ha mod att stå för dina värderingar.
  2. Avsikten, som har att göra med dina motiv och dina mål och det beteende som de resulterar i.
  3. Förmågan: dina talanger, attityder, färdigheter, kunskap och stil.
  4. Resultaten, det vill säga dina meriter, dina prestationer och din förmåga att få saker gjorda. Att hålla ut inger förtroende.
Nietzsche säger:
Det finns inga fakta, bara tolkningar
Följande tretton beteende ökar snabbt din förmåga att skapa tillit i dina personliga och professionella relationer:
Säg som det är
Visa respekt
Lägg korten på bordet
Gör rätt när det går snett
Var lojal
Leverera
Bli bättre
Se sanningen i vitögat
Gör klart vad du förväntar dig
Håll dig själv och andra ansvariga
Lyssna först
Fullfölj dina åtagande
Lita på andra

Detaljhandelskedjan Nordstroms personalhandbok ryms på ett litet kort: Använd ditt goda omdöme i alla situationer. Det visar vilken respekt och vilket förtroende företaget har för sina anställdas förmåga och karaktär. Mitsubishis förre vd säger så här: Enligt min filosofi driver vi inte företag för att göra vinst, vi gör vinst för att vi driver företag. Våra företag behöver mening och syfte för att ha en plats i världen, varför skulle de annars existera?
Albert Einstein säger: All fredlig, mänsklig samverkan bygger främst på ömsesidig tillit, bara i andra hand på institutioner som domstolar och polis.

Nåväl, vad tycker jag då om denna bok (dvs Kontentans summering). Jag blev glad när jag såg den för jag uppskattar ord som tillit och förtroende. Det är för mig ord som förklarar hur en bra ledare ska uppfattas. Jag menar också att ovan tips med fördel kan användas lika mycket i privatlivet som i det professionella, vilket ju är bra.  Återigen får jag en bekräftelse på att en bra ledare i grunden måste vara en bra människa - det är inte så konstigt egentligen...
Köp boken på bokus eller Adlibris.

Avslutningsvis, direkt från YouTube, Trust glasses:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering