Virginia Satir - kongruent kommunikation

Jag var på ett frukostseminarie idag om "Vad är NLP", med Lotta BengtssonFlowPartner. Platsen var Hotel Concordia i Lund. Det kändes lite nostalgiskt att köra upp på Grönegatan efter att ha passerat Stadsparken... nåväl. Jag hittade en parkeringsplats bara 100 meter innan hotellet, vilket var tur. Annars hade jag kommit ännu mer försent. Seminariet började 07.45, men jag var ganska säker på att det skulle börja med lite "mingel" och småprat, men när jag stormade in 07.53 så var Lotta redan i full gång. Efter att ha spillt ut lite juice och fått en kopp kaffe och en fralla så var jag strax därefter på plats, både fysiskt och mentalt.

Lotta berättade om bakgrunden till NLP och lite om grundkoncepten. Jag har ju läst en del om NLP tidigare så det var inga direkta nyheter, men det är alltid stimulerande att få lite nya infallsvinklar från de som jobbar professionellt med utbildningar.

Lotta pratade bl a om Virginia Satir, en familjeterapeut som är en viktig person i uppkomsten av NLP som koncept. Bandler och Grindler modellerade henne genom att kolla allt hon gjorde, samt ta bort allt "onödigt". Kvar blev några av grundrecepten inom NLP.

Jag YouTube:ade henne och fick bl a upp nedan klipp, som är ett av flera klipp som finns på kanalen ThinkingAllowed, en spännande kanal med flera tankeväckande klipp. Nedan pratar Virginia om inkongruent kommunikation, där vi i vårt tal säger en sak, men med vårt kroppsspråk säger något helt annat:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering