NLP Metamodell Milton

www.learning-tech.co.uk
Jag har blivit märkbart medveten om det faktum att jag verkligen gillar NLP´s metamodell.
När jag googlade det så fann jag ovan mindmap samt även nedan citat från 1600-talet. De visste tydligen redan då vad exformation är för någonting, dvs lyssna inte så mycket på vad som sägs utan försök förstå vad som menas...

We should have a great fewer
disputes in the world
if words were taken for what they are,
the signs of our ideas only,
and not for things themselves
."
- John Locke
(English Philosopher 1632 - 1704)

Nedan bild beskriver metamodellens olika nivåer, ytstruktur och djupstruktur.



Nedan bild visar på NLP´s kommunikationsmodell där begreppen utelämningar (Delete), förvrängningar (Distort) och generaliseringar (Generalize) sätts in i sitt sammanhang. Meta modellen är ett frågebatteri för att klargöra de djupare strukturerna kring vad vi egentligen menar.


itrustican bloggen finns det en uppsjö med exempel på Milton modellen, en modell som använder sig av metamodellen fast omvänt samt Milton mönster. Se ett exempel nedan:


Nedan bild visar att Meta- och Milton-modellen har stora kopplingar till vanlig objektorienterad informationsmodellering vilket ju varit en av mina specialområden under min karriär. Det ska bli spännande att fördjupa mig ytterligare i Milton och hans sätt att uttrycka sig:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering