BMW X3 - gränslös glädje

Jag har påbörjat processen med att välja ny tjänstebil. En intressant möjlig kandidat är BMW X3. För drygt två veckor sedan var jag inne på Förenade Bil i Malmö och fick provköra den samt tog en broschyr för BMW X3 - "Glädje är gränslös".

Det jag tänkte reflektera kring är hur de beskriver fördelarna med denna bil, hur de kommunicerar i denna broschyr. Jag menar att kommunikationen är exformativ, vilket betyder att BMW anstränger sig för att "sålla bort onödig information" för att istället framhäva det som berör... de spelar mycket på att väcka våra känslor för bilen. Bilens design är därmed mycket viktig.

Ett exempel, från en intervju med bildesigner Erik Goplen:
Ett blickfång, som jag ser det, är de speciella konturerna hos motorhuven.
-"Ja, den kan verkligen betraktas som ett litet konstverk inom modern metallbearbetning. Den uttrycker så mycket, att man till och med skulle kunna hänga den som en tavla hemma på väggen. Motorhuvens starkt utmejslade form har också som uppgift att visa upp den robusta sportigheten hos fronten, som är så typisk för alla BMW X-modeller."

Slutsats:
Givetvis försöker BMW sälja in en livsstil i deras marknadsföring... om du köper en BMW så blir du en del av BMW-familjen, du får en stärkt identitet: Jag kör BMW! Men, så är det ju med alla statusprylsinköp... den blir en del av den du är... jag ska känna efter ett tag till om jag vill vara en BMW-ägare...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering