Björn Ranelid och NLP´s Miltonmodell

Klockan är 23.04. Jag har suttit en stund vid datorn redan och betat av mailen. Det har varit en märklig/mäktig dag - på ett positivt sätt. Jag började dagen tidigt med ett NLP-träningstillfälle hos Lotta på Flowpartner. Temat var "Miltonmodellen med introduktion till hypnos". Riktigt bra - på gränsen till fantastiskt bra ;-) Både att kunna träna på Milton samt att få möjlighet till ett kortare hypnospass - härligt.
Strax efter elva begav jag mig sen till Malmö för ytterligare ett par seminarier - denna gång på Malmö Högskola och temat var Kommunikation. En snabb smoothie på centralen och jag var redo för eftermiddagen. Först ut var Marie Ryd, vetenskapsjournalist och chefredaktör för HOLONE, att prata om "Modernt Ledarskap - med riktlinjer från hjärnan" - en suverän föreläsning som jag varmt kan rekommendera. Därefter kom "mannen/myten/legenden" Björn Ranelid och pratade om "vad det nu är han pratar om"… (bild från Wikipedia).

När jag nu sitter och ska summera dagen så är det primärt en sak jag funderar över. Björn Ranelids föreläsning…
Vad var det som hände - egentligen
Vad pratade han om? 
Hur pratade han? 
Vad ville han? 
Jag får inte riktigt ihop det. Och så funderar jag över det här med NLP´s Miltonmodell - en modellering av Milton Erickson språk. Ett sätt att prata som man kan använda för att öppna upp för begränsningar, skapa fria associationer och att kunna ge kraft och medvetenhet. Kan det vara så att Björn Ranelid, omedvetet, är en virtuos på Miltonmodellen?

Björn föreläser/pratar på i ca en timma. Han pratar med ett stort engagemang om att "ord är mäktigare än allt annat". Han berättar om sin barndom, om hans lyckliga cykelutflykter med sin pappa men också hans ovanliga "syndrom" som gjorde att han under flera år under sin ungdom var retad för sin "niggerläpp". Han har inga problem med att ett otal gånger berätta om sin egen förträfflighet jämfört med andra kollegor i branschen samtidigt som han säger sig ha svårt att förstå varför andra tycker att han är självgod. Skojar han med oss? Spelar han en roll för att förvirra och engagera oss?

Jag påstår att Björn Ranelid, denna virtuos på svenska språket, medvetet eller omedvetet har blivit så framgångsrik för att han delvis använder sig av "konsten att påverka genom att vara specifikt vag". Han försätter både sig själv och publiken i ett förvirrat och halvt hypnotiskt tillstånd. Han är ju en mästare på att använda sig av metaforer som man inte har en chans att hinna förstå, han använder den omvända metamodellen ideligen avseende generaliseringar och förvrängningar som är fullständigt fantastiska. Avseende miltonmönster så använder han sig av gruppen Underförstått genom att prata om Medvetenhet och Komparation. Från gruppen Indirekt så använder han sig av Analoga markeringar, Citat, samt framförallt Mångtydighet; vilket uppstår när en fras eller en mening kan ha flera betydelser än en. Mångtydighet är ett mycket kraftfullt sätt att skapa lätt förvirring vilket underlättar att nå alternativa sinnestillstånd. Jag är imponerad. Och samtidigt väldigt förvirrad. Tack för det, Björn.

En sak är säker - Björn´s magiska språk lämnar ingen oberörd. Från NLP-bloggen, skriven av Niklas Daver, hittar jag följande vackra "Ranelidska":
att simma från stranden Jag till stranden Du i havet Vi
Avslutningsvis så är jag glad att konstatera att Björn och jag delar samma grundvärdering kring kommunikation - nämligen att "det viktigaste i kommunikationen är det man tagit  bort". Om man har lagt tid och energi på att ta bort rätt saker så blir slutresultatet av hög kvalitet och har stort djup:
It´s all about exformation

Från YouTube, Björn Ranelid hyllar BLOSSA:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering