Du läcker vad du tänker, säger Christer Olsson

Jag kände att det var viktigt för mig att göra en summering av boken "Du läcker vad du tänker" skriven av Christer Olsson.
Jag har valt ut ett exformativt påstående från varje kapitel - layouten är oftast min egen:

Jag hävdar att just detta ord: "utvecklingsbenägen" är det bästa sättet att beskriva en framgångsrik människa.

Om du inte funderar och drar en slutsats av din erfarenhet, så blir du inte klokare. Skriv dagbok.

Det är i det långa loppet din förmåga att göra många små förändringar i rätt riktning som kommer att avgöra kvaliteten på ditt liv.

Fokus på dig själv. Gör ditt bästa. Och lita på att de andra gör samma sak.

Just do it!

En handling startar i ditt undermedvetna 0,38 sekunder innan ditt medvetna jag blir medveten om att du tänker utföra den.

De tankeprocesser som ledde till en klok överlevnadsstrategi för 10.000 år sedan kan vara rent kontraproduktivt idag.

Carpe diem quam minimum credula postero.

Livet består inte av måsten utan av… val!

Nästa gång du själv vill göra intryck på någon börja med att lyssna.

Exformationen står för mer än 90% av din trovärdighet. 
Fejka inte. Var dig själv. Då gör det inget att du läcker.

Lycka är något att göra, någon att älska och något att se fram emot.

En överdriven styrka blir en svaghet. Svagheter är överdrivna styrkor.

Framgång förutsätter nytänkande. Nytänkande förutsätter nya tankar.

En gång i tiden var föredragshållaren Christer Olsson en man utan tillräcklig tilltro till sin egen förmåga.

Behovet av att bli behövd är en instinkt.

Du måste väcka en känsla. Människor tycker om människor som tycker om människor.

Mina tre cirklar är: Mina relationer, mitt yrkesliv och min hälsa.

Det kan vara olikheten som gör dig intressant och attraktiv.

EQ: Entusiasm. Självkontroll. Uthållighet. Förmåga att lyssna. Intuition. Fantasi. Samarbetsförmåga. Empati. Social begåvning. Det är "känslan" som styr.

Jag älskar dig till 80%. Och resten har jag bestämt mig för att acceptera.

Finns det en grundläggande respekt, så är kärleken inte så långt borta. 
Finns det ingen respekt - så är det svårt.

Acceptans vid en separation uppstår när du slutar jaga efter din historia.

Jag tänker ibland att bästa sättet att skapa den goda relationen inte är att hitta rätt person. 
Utan att lära sig älska den person man hittat.

Vi är INTE jämlika, man och kvinna. Vi ÄR olika. Dock ska vi vara helt JÄMSTÄLLDA.

Lär ditt barn att längta! Att anstränga sig för något och sedan få se och uppleva ett resultat av arbetet.

Det auktoritära icke empatiska ledarskapet är lika fel med barnen som på jobbet.

Gläd dig åt de dagar du har kvar med dina barn och gör det mesta av minutrarna. 
Då blir du den du vill ha varit för dina barn.

Med god karaktär slipper du hamna i situationer där du behöver god disciplin.

Det tar 21 dagar att skapa en vana om du upprepar en aktivitet varje dag.

Det handlar också om att vara öppen och receptiv för en föränderlig värld. 
Jag tror tricket är att vara förberedd på det oförutsägbara.

Din personlighet stadfästs till mellan 40-60% av dina gener. Den andra delen av din personlighet formas av den miljö du växer upp i. Sedan, runt 20-25 år så fossiliseras den.

Jag brukar fråga mig själv: Vad skulle en modig människa ha gjort just nu?

"I rädslan förhåller sig människan till det farliga i omvärlden, 
i ångesten förhåller hon sig till det farliga inom sig själv."

Om du vill bli på bättre humör så ska du le! 
I seriös forskning är det bevisat att musklerna i ditt ansikte hänger samman med ditt välbefinnande.

Att ge är att må bra.

Vi ska akta oss för att vara så säkra på att det som var rätt igår är lika rätt imorgon.

De oskrivna regler som styr vårt beteende är själva kittet som håller ihop vårt företag och de utgör skillnaden mellan vinst och förlust.

Vi lever i en miljö där struktur favoriseras framför kultur i de flesta bolag och det är lika synd som skadligt.

Så gott som alla som får chansen att visa att de är att lita på tar i så de blir blå för att slippa stå där med skammen att inte levt upp till förväntningarna.

Lär dig att alla andra är lika emotionella som du. Minns att dina kunder inte måste förstå vad du förstår. De måste förstå att du förstår.

Jag gillar onormala människor. Jag brukar prata om att onormala (oväntade kreativa, nyskapande) lösningar kräver onormala människor.

Boken "The 7 habits of highly effective people", skriven 1989 av Stephen R Covey är tveklöst - fortfarande - något av det bästa som skrivits i kategorin affärer, utveckling och ledarskap.

När hjärnan för möjlighet att arbeta "på egen hand" så kommer de nya och oväntade kopplingarna som de flesta av oss kallar kreativitet.

IQ x EQ x Kcal = Resultat

Är du en bra chef så uppmuntrar du dina medarbetare att ta eget ansvar - att göra dem till medansvariga. Jag pratar ofta om medarbetare som känner sig styrkta och stärkta framför de som känner sig styrda och störda.

Yttre attraktivitet är inget man ber om. Inget man får. Det är något man förtjänar.

I framgångsrika företag tar människor ansvar för att de vill. Inte för att de måste.
Good enough isn´t good enough.

I en värld där nöjda kunder nödvändigtvis inte är lojala behöver  du leverera varor, tjänster och service på en nivå som gör att kunden blir din ambassadör och rekommenderar dig till sina vänner och affärsbekanta.

Förtroende vinner man genom att visa god självkänsla med därav följande ödmjukhet, respektfullhet och empati. Addera handlingskraft, kompetens och välvilja, så kommer du nära de karaktärsdrag de flesta av oss vill se i en ledare.

Motivation är en inre drivkraft hos var och en av oss som söker efter mål eller mening i det vi gör eller ombeds göra. Att få motiverade medarbetare handlar därför om att förstå vad det verkligen är som motiverar varje enskild människa.

Det är betydligt lättare, smartare och effektivare att göra bra ännu bättre än att försöka göra dåligt bra.

Du är inte bra på allt. Det gäller att hitta Benny.

För den som inte har en hammare är inga problem en spik.

Jag gillar misstag. Det är av dem vi lär oss, utvecklas och går framåt.

Allt blir bra till slut. Och är det inte bra, så är det inte slut.

Köp gärna boken på Bokus eller Adlibris.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering