Fokusera på ditt eget välmående - bli mer effektiv!

Jag hittade ett TED Talk nyligen, från deras topp-20 lista, som jag inte sett tidigare. Psykolog Shawn Achor beskriver "The happy secret to better work". Shawn driver företaget Good Think Inc, som fokuserar på att sprida läran om hur lycka och välmående bidrar till framgång i livet. [bild från kantola.com]

Min summering av föreläsningen:

Hur uppstår lycka och livsglädje?
Modern forskning inom den positiva psykologin säger att 90% av din livsglädje kan förutsägas av hur din hjärna tolkar världen, dvs hur du filtrerar, analyserar och tillgodogör dig all den information som du bombarderas med i livet. Bara 10% av din livsglädje är kopplat till hur du rent objektivt har det i livet - vilket inkluderar din utbildningsnivå, yrkeskarriär, familjesituation, mängden statussymboler du äger osv.

Dessutom - det forskning visat är att bara 25% av framgången i arbetslivet kan förutsägas genom kopplingar till IQ. 75% av dem som blir framgångsrika i yrkeslivet kan förutspås genom att studera personens 
  • nivå av optimism
  • sociala nätverk
  • förmåga att se stress som en utmaning istället för ett hot
För att optimera möjligheten att bli mer framgångsrik i livet, båda för egen skulle och för våra barns skull, så måste vi ändra på formeln för hur man blir lyckliga. Förr såg formeln ut såhär:
Om jag jobbar hårdare, så blir jag mer framgångsrikOch - om jag blir mer framgångsrik, så blir jag mer lycklig

Det modern forskning kommit fram till är att hjärnan fungerar annorlunda. Om vi kan få hjärnan att uppleva ett tillstånd av positivism i nuet, så skapas något vi kallar "en lyckofördel", vilket betyder att vår hjärna presterar bättre än om vi är negativa, neutrala eller stressade. Din intelligens ökar, din kreativitet ökar och din energinivå ökar. Den nya formeln för framgång blir:
Om jag fokuserar på att bli mer positiv i nuet, så fungerar min hjärna mer framgångsrikt. Och - om min hjärna fungerar mer framgångsrikt, så kan jag jobba hårdare, snabbare och mer intelligent.

Så, hur tränar du din hjärna att bli mer positiv. Jo, det finns några enkla saker du kan göra:
  • skriv ner tre nya saker du är tacksam för under 21 dagar i följd
  • skriv ner och beskriv utförligt en positiv händelse som påverkat dig under dagen
  • fysisk träning
  • regelbunden meditation
  • dagligen vara extra snäll mot någon slumpmässigt vald person
Så. Genom att träna hjärnan, precis som vi tagit för vana att träna kroppen, kan vi skapa en kedjereaktion av positivism som skapar en verklig revolution...

Se hela föreläsningen från YouTube här nedan - 12 minuter som är mycket väl investerad tid (länk till TED-talk, där du också kan få a transcript av föreläsningen):


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering