Igår var det sex år sedan starten!

Hitta din egen porlande
 inomhusfontän på:
www.exformation.nu
Ojdå, igår fyllde denna blogg sex år. Det höll jag n ä st a n på att missa. 
Vad har då hänt under mitt senaste år? Har jag lyckats summera och vaska fram något av intresse? 

Det sista året har jag ju förutom denna blogg lagt lite tid på min andra blogg - EQ-bloggen - med fokus på hur du blir ännu mer effektiv och välmående genom att vidareutveckla din emotionella intelligens. Jag tror benhårt på att vi alltmer i dagens samhälle behöver en motvikt till det hårda, logiska och intellektuella för att gå mer mot det mjuka, intuitiva och emotionella. Helt enkelt lite mer "höger hjärnhalva" och lite mindre "vänster hjärnhalva"... 

Jag tror mycket på att fokusera på ditt eget välmående - modern forskning säger att vi faktiskt blir mer effektiva av det. Sen tror jag det är rimligt att titta på oss homo sapiens med lite ödmjukhet - vi verkar gilla sol. Om vi vill att vårt företag ska blomstra verkar ett fokus vara att bygga  hela vår verksamhet kring grundläggande mänskliga känslor och värderingar.
Great brands and businesses are led by "artists" who care and have high EQ!
För att förstå hur du själv kan ta ansvar för ditt välbefinnande rekommenderar jag att börja använda "Tallriksmodellen för den välmående hjärnan". Dessutom, YouTube är ju en ständig källa till välmående.

Det är också viktigt att kunna fokusera - träna uppmärksamhet genom Mindfulness. Jag tror mycket på att använda sig av sin empati, inte att förväxla med sympati. Vad gäller boktips, så tror jag var och en av oss/er skulle uppskatta boken "Lycka på fullt allvar". Jag gillar Google - där ledningen verkar tycka att "chefens uppgift är att tjäna teamet". Om du är mitt upp i en förändring - i vilket rum befinner du dig?

Vill du läsa mer om hur jag summerat de sammanlagt 468 blogginläggen, t ex från de fem förra "födelsedagarna", kolla länken till förra årets inlägg.

Med hopp om ett fortsatt exformativt 2015...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering