Flow - vad gör oss lyckliga?

I tidskriften Modern Psykologi #8/2015 går det att läsa en intervju med skaparen av begreppet "Flow" - Mihaly Csikszentmihalyi. Artikeln är skriven av Sara Hammarkrantz, medförfattare till boken "Lycka på fullt allvar".

Mihaly menar att Flow uppstår
när man blir så engagerad att man slutar tänka på vad det är man gör, när ens färdigheter precis matchar svårighetsgraden och medvetandet smälter samman med handlingen
Man kan se Flow som den optimala upplevelsen med högsta möjliga utdelning och tillfredsställelse. Flow är också nyckeln till kreativitet och innovation. Du kan hamna i Flow när du undervisar, spelar musik, skriver - men också när du är mamma och pappa eller till och med en god vän. Gemensamt för Flow är att det känns som att man är buren av en våg, att man bara flyter med, utan att behöva göra någonting själv. Dock måste man så gott som alltid anstränga sig för att uppnå Flow.

Mihaly berättar att hans karriärval berodde på att det var dåligt med snö under en vistelse i Schweiz när han var sexton år. Istället för att åka skidor gick han på en föreläsning om "flygande föremål" som hölls av Carl Jung. Han blev fascinerad av de psykologiska aspekterna kring varför vi ser flygande föremål och började läsa allt som Jung skrivit. Vid 22 års ålder drog han till USA för att börja studera till psykolog och ännu några år senare efter sin examen fokuserade han på att vidareutveckla Abraham Maslows teorier kring självförverkligande. Han har genom livet varit besatt av att hitta svaret på vad som gör oss lyckliga. På senare tid har han blivit utsedd till världens främste forskare inom positiv psykologi. På frågan om han själv är lycklig svarar han:
- Jag tror att jag var lyckligare innan jag försökte förstå mig på allt det här. Nu förstår jag bättre vad det är jag ska göra. Det innebär förvisso inte att jag gör det, men jag vet vad jag borde göra.

Mihaly har tillsammans med sin fru Isabella tagit fram ett enkelt frågeformulär för att öka förståelsen för när och hur Flow uppstår i våra liv.

1.  Läs följande citat:

Mina tankar har slutat irra omkring. Jag tänker inte på något annat. Jag är helt engagerad i det jag just för tillfället gör. Min kropp mår bra. Jag är avskuren från övriga världen. Jag är knappt medveten om mig själv och mina bekymmer.
Min koncentration faller sig lika naturlig som att andas, jag tänker inte ens på att jag koncentrerar mig. Jag har stängt ute resten av världen. Jag är faktiskt helt omedveten om allting runt omkring mig när jag är helt inne i min uppgift. Telefonen kan ringa, dörrklockan likaså, ja hela huset skulle kunna brinna ner. När jag väl fokuserar stänger jag ute allt annat. Men så fort jag slutar blir jag medveten om allt runt omkring mig igen.
Jag är så engagerad i det jag gör. Jag ser inte mig som separerad från min uppgift.

2.  Har du någonsin upplevt något som liknar detta?

3.  Om ja, vilka aktiviteter var du engagerad i när du upplevde det?

4.  Skriv ner den aktivitet som bäst representerar upplevelsen som motsvarar något av citaten - det vill säga den aktivitet som gav dig den mest intensiva Flow-upplevelsen.

Läs mer om Flow här...

Och, varför inte se en animerad liten söt film på YouTube om "Flow", av FightMediocrity:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering