"Surviving progress"... går det?

Just idag är rätt dag att fundera på - hur lever jag mitt liv så att mina barn och barn-barn också ska kunna leva ett bra liv här på jorden?

Jag ska ärligt säga att jag inte fullt ut tagit det ansvar själv som jag vet att jag kan göra. Och när jag ser dokumentären "Surviving Progress" blir jag smärtsamt medveten om att det är många som har förstått att vi är på fel väg och att vi faktiskt är på väg mot en "kollaps" av det liv vi vant oss vid att leva de sista årtiondena.

Genom att dissekera det ekonomiska system finansinstitut och politiska makthavare har byggt upp och förklara hur "icke-hållbart" det är och samtidigt på ett pedagogiskt sätt förklara hur vi människor fortfarande har en hjärnkapacitet motsvarande den vi hade för 50 000 år sedan, så blir resultatet att vi oundvikligt är på väg mot "slutet på det välstånd" vi vant oss vid... frågan är hur snabbt det kommer gå och om vi överhuvudtaget kan stoppa det.

Som alla vänner av historien har insett så finns det ju ingen högkultur som varat för evigt... t ex Fenicierna, Egypten, Maya-riket, de gamla grekerna, Romar-riket. Alla dessa imperium har havererat efter att ha uppnått sin "peak".
Frågan är när den globala industriella exploaterande "tillväxt-fokuserade högkulturen" kommer krascha?

Se "hela dokumentären här" alternativt en "best-of-version-här" - trailern ser ni nedan:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IT outsourcing som ett äktenskap

Förändring - "Fyrarummaren"

12 livsregler - en summering